söndag 7 november 2010

Snart..

Julen närmar sig med stormsteg, lika så min årliga ångest över denna högtid!
Om jag inte haft en dotter att tänka på hade jag skitit i det hela och bara pyntat för mysfaktorn och sen suttit hemma själv och druckit glögg, knaprat på papparkakor och intensiv-kollat på alla julprogram som visas på TV:n...
Men nu har jag en dotter och ett pyre till på g.. jag har ett "visst" ansvar för att julkänslan infinner sig och för att julen blir den där STOORA högtiden som det SKA vara för ett barn.

Ja men varför då ångest..??
Jo för en sak är att jag är ensambarn och jag har "bara" min mamma och min pappa.. Övrig släkt är numera utspridd och har svårt att samlas vilket innebär att om inte jag firar med mamma och pappa så blir dom själv..Och det är inget jag kan tillåta..
Och firar jag med min mamma och pappa blir min dotter själv..
Vi har tidigare altinerat julfirandet med varannan jul hos mamma och pappa och varannan jul hemma hos svärmor och svärfar.. Båda julaftonarna innebär en trist faktor.. T får inte fira med sina kusiner VS ensam mamma och pappa vilket känns lika trist..
men nu har jag bestämt mig för att jag vill lösa detta en gång för alla..
Så vi tog tag i detta och bjöd ner hela min mans stora härliga familj samt min lilla familj till vårt hus och tänkte att det skulle väl vara jättemysigt att för en gång skull,(nu när VI har fått till vårt hus) att det skulle vara mysigt att få bjuda in och dela julen med dom man älskar..
Jag var eld och lågor och kände att jag hittat en väg till att slippa ångesten. Svärmor nappade på iden och föreslog att vi då kunde smita i väg på juldagen till julottan.. värme!!
Tyvärr verkar det inte som om hela min mans familjen nappade på iden, utan om det nu blir julfirande här nere hos oss så blir det inte hela familjen och då mister det sitt syfte IGEN..
Så nu är jag på ruta ett.. nu sitter jag med (den tydligen föreviga) julångesten och svär inför att inget blivit bättre av att bju till.. så .. Jul va då..
(söker ingen sympati utan tänker att det borde inte bara vara jag som sitter med dessa pusselbitar inför sitt julfirande.. både jag och min man har ju trots allt varsitt helt föräldrapar som hållt ihop så det finns ju inga nya parter att tänka på och inga otrevligheter i julkartongerna att ta hänsyn till utan alla är vänner.. så.. det är ju inte hela världen!!)

Sitter och funderar över om man kanske ska ta och tänka utanför sina vanliga strama traditionsramar.. Varför inte fira med några av sina bästa vänner?
Deras nära och kära och med mina nära och kära.. dom som vill vara med får vara med och så kan man ha knytis, en tjock tomte och en massa skratt och julmusik som lågt står på i bakgrunden?
Ja varför inte, men detta kräver ju att man har några vänner som också känner att dom ska slopa sina traditionella firanden.. Julen är svår!!

I dag har jag varit på en fotografering. Min vän Cissi bjöd med mig på en dag med sminköser, fotografer och andra trevliga människor som gav information och spred god stämmning i lokalerna!
Mest av allt så såg jag framemot sminket, att få en chans att göra om sitt utseende och på ett proffsigt sätt känns liksom rätt lyxigt.
En tjej hjälpte mig med ansiktet och jag fick frågan om HUR jag ville att hon skulle sminka mig och jag tyckte väl att en skarp sminkning skulle göra sig då jag fokuserade på de bilder som skulle tas i svartvitt..
Hm.. om jag säger så här.. mascaran blev lika tunn som om det var slut på färg i den..Besviken.. och ögonen blev INTE alls starka utan mer en typ naturlig look..
Cissi däremot fick sig en rejäl sotning och blev skit läcker!!
Vi fotades och ja killen som skötte blixtarna var jätte trevlig och lättsam.. Vi lämnade hotellets lobby med några foton var. Dagen har varit jätte lyckad och en annorlunda söndag :)

I gårkväll åt jag middag uppe vid berget, maten och sällskapet var till belåtenhet. Mycket mysigt och underhållande.. skulle vara trevligt att ha möjlighet att göra detta oftare, men vardagen har ju tyvärr regler och en viss tidsbrist och ja.. det kanske inte skulle ha varit lika trevlig om det var så att man gjorde det oftare :)

Nä nu ska jag skrubba av mig mitt fejkade ansikte och gå och lägga mig!

Sov gott vänner!

3 kommentarer:

  1. Men en aningens oftare skulle vi kanske äta middag tillsammans ;-) Otroligt trevligt att ha er här, kanske en glöggkväll framöver skulle sitta fint....
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Julen är verkligen ett gissel och pussel utan dess like. Känner som du; ångest!! Men det brukar lösa sig varje år, och så säkert även detta år! :)

    SvaraRadera
  3. Bilderna tack ;)

    Kraaam

    SvaraRadera