fredag 5 november 2010

Vart tog vintern vägen??

Lite trist är det allt med detta mörker.. mysigt men trist.. Ljusen brinner, polly Poket och godis är framme tillsammans med mamma barbie och pappa Ken..
Ja vi har det mysigt jag och T..
I morgon bär det av upp till svärmor och övriga Liden bor för lite trivsel..Middag hos Bästa kockerskan, ser mest framemot efterrätten och sällskapet så klart!
Men mitt första mål är Ica för att inhandla lite detaljer inför matlagningen, därefter kryssar vi ut mot mor och far för att hämta kött och lämna igen några stickade sockar..Nästa och kanske dagens viktigaste mål är frk Modin alias sköterskan som körde för fort.. eller ngt.. Min kära vän som flitigt sitter i plåsterdråskan med uniform och annat läckert ska få sig ett snabbt besök.. Enormt länge sedan vi sågs.. VET INTE NÄR, så längesen är det!! Oförsvarbart!! Så nu lär hon sitta på vak inne i bagageluckan under en transport till Umeå eller så bara för att, när vi äntligen har tid och så!!

I veckan hade vi en kurs på jobbet....... Japp.. vi ska lära oss att använda rösten på ett "ekonomiskt"sätt. MYCKET intressant och kvinnan som visade oss våra möjligheter, med vårt verktyg i form av rösten, hade det bästa jobbet.. Hon var så levande och talade med sån klang att man hänfört lyssnade och bara omslöts av hennes röst!! Hon levde och strålade samtidigt som hennes röst lekte mellan dur och moll, från uppspelt till sarkastisk!! JA minst sagt en super intressant kurs.

När jag sen kom hem på kvällen så frågade jag som vanligt min dotter om hur hennes dag hade varit.. svaret kom lite dröjande.. Sen kom en lillgammal fråga från damen- hur har din dag på DITT jobb varit mamma?
Fniss.. Jo den har varit jätte bra, mamma har faktiskt varit på kurs i dag!
-Mamma, var Olivers mamma med?
-Ja Jennie var också med..
-Mamma, satt du och Jennie brevid varandra?
-nja vi satt vid samma bord men vid var sin ände och ganska långt ifrån varandra..
..paus..
-Mamma, vad gjorde ni på uschen?
-(fniss) ja (fundering på hur man förklarar det) vi fick lära oss hur man kan använda rösten...
-hm.. hur då?
-Jo (ja nu är det kört.. hur förklarar man detta då???) typ att om man säger en sak med en inlevelse typ så här och så sa jag en mening i mjuk och len ton och så sa jag samma mening med irritation så blir innehållet i meningen annorlunda.. (tveksamt om en 4-åring förstod det där...)
-Precis mamma, just så här.. också säger 4-åringen.. dumi dumi dumi du.. med en gulli gull stämma och så byter hon ton och attityd och säger samma sak med inlevelse av en trotsig och elak 4-åring med betoning på duuuuumi duuuumii DU.. mamma då är man gullig först och sen är man DUM och inte snäll sen..
-ÖH.. (Förvånad och oerhört imponerad..) MEN ÅÅÅ SÅ SMART DU ÄR.. utbrister jag... full av beundran för min lilla SMARTA 4-åring...
på morgonen dagen efter när jag lämnar dottern på dagis så MÅSTE jag bara berätta hur DUKTIG hon är..
Dröm om min förvåning när fröken berättar att det är något som använder i sin pedagogik.. Dom leker, eller i alla fall så som jag förstod det som att dom tränar detta dagligen.. JApp så var det konstaterat att dotterns dagis matar barnen med sociala funktioner som vi vuxna på FK får till oss av dyra konsulter vid en ålder av 30-65.. japp.. det rimmar ju faktiskt .. dåligt!

Sitter just nu helt såld på Nina Zanjani som spelar med i bla se upp för dårarna och just nu är med i Dobbi dooo..Hon är ju HELT Super säker på att spela och dessutom SJUNGA!!

Nä nu ska jag hänga lite tvätt.. slänga in en ny tvätt och slänga min dotter i säng och därefter mig själv!!

Kram och go natt!!

1 kommentar:

  1. Klok dotter!!

    O du GRATTIS till att en ny Liten är på g! Kul!

    ha så mysigt i Liden!! Kram

    SvaraRadera