måndag 30 januari 2012

Första turen..

Vi var, jag och min mamma upp till Överbillsjö i går för att köpa en begagnad Segebaden skidpulka. Den var i bättre skick än jag trott så det var ett kanon-bra köp. Säljaren som är mammas kusin bodde mitt ute i Sveriges vackraste landsbygd. I går hängde snön i drivor kring vägen och de snötyngda grenarna sträckte nyfiket ner sig mot vägen.. eller är det smärtsam böjelse dom har för snötäcket?! ;)
Röda hus med vita knutar, lador, hebbren och ladugårdar, precis som man tänker sig när man läser om hustomtar och skogstomtar! För några år sedan körde jag och min man fel och kom in på denna väg. Dagen till ära var det nationaldagen och det var strålande sol och  nästan vindstilla. Sjöarna låg som speglar och gul-blåa flaggor vajade lätt, så pass lätt att det såg ut som dom böljade som vattnet efter en båt...
Det var kossor, hästar och får i ett flertal hagar och det slog mig då att detta landskap representerar nog en av de vackraste delarna av Sverige!!
I går var faktiskt första gången jag åkte den vägen när den var vinterklädd och det var så nära att jag åkte av vägen då det var vitt vitt och vitt, härligt mulliga snödriver och kritvit vinter väg! SÅ fascinerande vackert!
Väl framme så blev vi bjuden på härlig makaroni/köttfärssoppa! Efter att ha surrat en dryga timme så packade vi in pulkan och skaklarna (obegripligt långa ;) i bilen för att sen bege oss hemöver.. eller först hade mamma ett viktigt ärende in till själevads konsumaffär.. så vi tog oss en sväng om till stugan för att kolla om taken var i behov av skottning. Väl sedan på konsum så köpte min mor PÖLSA och kalvsylta från nån Lennarts.

När jag kom hem sedan på eftermiddagen så hade vi främmande och jag fick vänta nån timme innan jag packade ner sonen i pulkan, som dock lite motvilligt satt kvar..kastade på mig och dottern skidutrustningen och begav oss ut för att provpulka!! Vi tog oss två varv på lägdan mittimot och sen ett varv på tomten! Mycket mysigt!! Så nu är jag säker på att vi kommer att utnyttja pulkan och planen är att vi ska ta oss ut hela familjen till helgen och åka upp till hovberget (tror jag det heter?)

Ja det var väl allt för nu!! Pulkalycklig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar