måndag 16 maj 2011

Ruskigt regnigt!!

Men det gör det samma, vi har det liiiika mysigt ändå.. nästa ännu mysigare faktiskt då det är legitimt att tända en brasa och hålla sig inne.. :)

Helgen har bjudit på blåljus, hjärligt återseende av korpprinsessan i ica-tornet och en svältande hamster på drift i en familje-lös kåk, en svärande svärmor och bästa vännens födelsedag..

Börjar med fredagen, maken åkte tidigt till jaktstugan för en hård helg med .. ja.. undrar vad man gör i en jaktstuga under denna del av året??  Vi som var kvar hemma hade planerat en dag på Norrabergets lekpark.. dåligt väder och vänner med magsjuka ändrade så våra planer och vi upptäckte snart att vi gled planlöst runt i Birsta City gallerian. Kom nog dit vid tio och ringde då barnens farmor som sa sig vara på väg neröver.. ja.. vi halkade in och ut ur affärerna och både jag och dottern var mycket tillfreds med vårt val av tidsfördriv..tills magen började knorra, upptäckte till vår förvåning att klockan närmade sig ett och ringde då igen till farmor som nu borde ha varit ner och vänt och hunnit ner igen om hon så velat.. men istället fick jag en harang med svordommar och förslag på möjligt husdjur som hennes äldsta barnbarn kunde tänkas ha i sin bur hemma i det för helgen herrelösa huset i Liden.. (farmor hade lovat att mata den älskade hamstern Alice under helgen då familjen var på begravning i en avlägsen stad..) Nu var den vanligtvis oranga hamstern både bäver, chinchilla, kanin och råtta.. och problemet var alltså att farmorn inte lyckades hitta nyckeln som hon skulle använda för att ta sig in till den älskade guldhamstern..
Efter nån timme tills letning så gav hon upp och insåg att hon förmodligen (inte) tagit död på sitt älskade barnbarns Alice.. Jag föreslog makabert att det enda rätta var då att åka och köpa en guldhamster med samma täckning på närmaste zoologiska :)
Vi strosade nån timma till tillsammans med svärmor och sen åkte vi över bron för att laga oss lite middag.. blev en middag i platt kartong med strimlad skinka, tomatsås.. ja ni förstår säkert vilken faschonabel middag vi åstakom.. :)

Vi spelade spel och umgicks hela kvällen, en mycket mysig kväll och Charlie skötte sig utomordentligt :)

LÖrdagen började med en efterlängtad sovmorgon då farmodern kom och tog hand om minstingen och storasyster njöt av kvalitetstid med lillebror och farmor.
Tror dock att jag njöt mest.. zzzzz

Frukost och lunch... sen åter igen in till vårt favorit tillhåll, Birsta City och vi chockerades av att det var såååå många som tänkt samma tanke som vi.. en kortis och därefter iväg mot Liden.. Vi lyckades pricka in ytterligare en arbetshelg för vår kära vän med det tjjjoooocka korpsvarta vackra håret. Dock skonades hon från utryckning under de två timmar som vi hälsade på. Tanken var att vi skulle avhandla det vi inte hunnit med under de tiotal månaders som gått sedan sist vi sågs.. Dock var dottern min slagen av samma tanke.. hon förhörde sig om allt mellan himmel och jord.. mestadels så upptog hennes röst frågor om ambulansen och potensiella skador som man har när man FÅR åka ambulans.. (mor och dotter ääääälskar allt vad sjukvårdserier heter.. det kikas på luftenshjältar, sjukhuset, 112, en unge i minuten, förlossningskliniken mfl..
Nu lovade älskade Maria att hon skulle visa upp plingplingdroskan för liten (jag var nog mist liiika intresserad då  Maria faktistk jobbar med mitt drömyrke, ambulanssköterska..förhörde mig och hur, hur och hur man blir det, vad man gör osv.. Sugen på att börja plugga men inte vidare sugen på inkomstbortfallet det skulle leda till!!!!)
Helgens höjdpunkt för dottern var som för alla andra småtjejer.. ERIK SAADE.. så vi gick hem till svärmor igen och bänkade oss framför tv:n..
 
Söndagen bjöd så på ambulansinspektion.. M gjorde en heroisk insats och jag själv häpnade över vilken kunnig liten sjuksköterska min dotter är.. hon imponerade stort på sin mamma genom att förklara för Maria vad pipen som man sätter på fingret gör.. varför man får en mask över mun och näsa.. vad man gör med den gröna saxen (klipper upp byxorna ;) och att hon visste vad man gör med kanylen som man sätter i armen eller på handen men att hon INTE ville att Maria skulle VISA på henne ;)

Sen fick sig Maria en larmning och blev tvungen att åka.. storögd tittade Dottern på när Lidens stolthet blåste iväg med blåljusen.. efter en halvtimme slog det T att hon missade en sak... Mamma jag fick ju inte åååååka ambulansen.. SÅ jag lovade henne att hon skulle få göra det en annan dag.. Eller hur Maria ;)

Söndagen avslutades med att jag sa att jag älskar min make.. igår lite extra mycket då jag med hans uppbackande inhandlade lite kläder till mig..

I morse när jag klädde mig i min nya tröja så säger min stolta dotter.. Mamma VAAAAd fin du är, du ser ut som en sån där stooooor tjej, för dom har så där snygga kläder. DU är snygg mamma... Jiiiiha.. älskar min dotter ;)

nu ska vi åka och träffa Vickan, Hugo och Malte för att få lite "lattemammakänsla"..
tjingeling!!

1 kommentar:

  1. hahahaha!! Först av allt "Sådan mor sådan dotter!" Shit vad hon snickelisnackar! Hela tiden!! Underbara jäntunge! SJÄLVKLART får hon åka med nästa gång! ; )
    Helt underbart att se er igen.. Men nu längtar jag ännu mer efter er!! Har förresten riktigt ont i axlarna efter helgen.. Delvis Lillprinsens fel skulle jag tro! Haha!
    Puss å kraaam!

    SvaraRadera