tisdag 21 februari 2012

Politikerförakt!!

Någon som nån gång känt fullt förtroende för en politiker??
Jag kan inte räcka upp handen på den frågan.. MEN jag kan ändå inte säga att jag har helt tappat förtroendet för dom... nånstans måste det ju sitta en människa som är vettig nog att stå upp för sina väljare och säga -ja men kanske att vi kunde kompromissa med dom utanför kommunfullmäktige"bordet" och beakta det dom som valt oss har att tillföra...
Jag har haft oturen i turen att varit fast på jobbet ikväll! Turen var att jag inte behövde bli flyförbannad och ställa mig upp och gnaga på en inkompetent politiker som slingrar sig och inte kommer med något konkret... Oturen var att uppslutningen var KATASTROFALT PINSAMT JÄVLA DÅLIG!!! Maken var där i kväll.... han kom hem nu, efter att han hade tränat och därigenom fått upplopp för sin ilska..
MAn kan säga att terapin inte funkade riktigt väl, då han gick igång igen när han kom hem..
Tydligen hade det varit några få föräldrar där vilket tyvärr speglar den vekhet och det ointresse som finns bland föräldrarna som har och kommer att ha sina barn i den kommunala skolan.. Dessa föräldrar verkar inte inse att enda sättet att påverka sina barns utbildning och utveckling är att lägga sig i, visa sitt missnöje, syna politikerna och ställa dom mot väggen så dom tvingas motivera sina förslag..

Upprörande lekstugetakter!!
AV Sundsvalls kommuns skolpeng försvinner ca 10 % rakt ut i ??????
Man kan ju då anse att om man som politiker och beslutsfattandeorgan inte kan redogöra vart MINA OCH DINA barns pengar tar vägen är rent ut sagt BROTTSLIGT!!
Ikväll ställde L frågan om hur man gått vidare med det mörka men osynliga hål som dessa (kommer inte riktigt ihåg exakt siffran men om jag inte missminner mig helt så sas det vid förra mötet att den låg på ) 6000kr av en elevs totala skolpeng försvinner.. har man tillsatt en utredning? Denna summa skulle ju med lätthet täcka en hel årshyra på en skola.. lek med tanken.. 6000kr x 100 elever =600 000kr (om jag räknar rätt, men jag är ju bara statsanställd så vad vet jag..)
600 000kr borde ju om det nu inte gick till hyra täcka underhållet av en egen matlagningsenhets driftskostnad.. dvs, då skulle man kunna flytta ut matlagningen från de charmiga storköken till skolan.. laga närodlat, ekologiskt, kunna bedöma antalet portioner per dag utifrån antal faktiska elever, återvinna rester i form av två alternativ dag 2...(förstod nån det där?)

Man vill riva och bygga nytt.. inte bara på ett ställe.. VART fick man nu pengar till det... Ni som följt med i lokalmedia vet ju att det ska vara höga ambitioner i Sundsvall-fräschet likt Hammarbysjöstad är att vänta.. eller, nä just ja.. fanns ingen som var villig att bygga ett sådant förlustkomplex här uppe (säger inte att H-sjöstrand är ett förlust komplex men här i stan finns inte riktigt samma bostadsbrist att priset pressats upp på samma svindlande höjder som i Stockholm...) så skolan kommer med sannolikhet  att bli ett budgetbygga.. och till vilket pris?? Det finns studier som stödjer förslaget som skolrådet lagt fram om att renovera och bygga till befintliga skolor och därmed få ner ekonomiska kostnaden samt tänka långsiktigt och klimatsmart!!!


Flytta skolan, bra eller dåligt?!?
några plus måste jag erkänna att jag har hittat i det nya förslaget.. Att bygga nytt uppe i skogen där man lagt fram förslaget om att bygga borde tillföra en säkrare utemiljö för barnen.. trafiksituationen är inte optimal vid Kyrkskolan som det är nu.. Att utöka skolan från att vara 0-3an till 0-6an är jag inte helt främmande emot.. på så sätt fortsätter man ju att gå på samma skola under längre tid och den förhoppningsvis inrotade tryggheten kvarstår under en längre tid.

SÅ Sååå svagt...
jag har varit på så många av mina vänner som har barn i samma ålder, barn som är äldre och även de som har yngre barn.. det är ju trots allt dom som är fem och yngre som troligast kommer att beröras av detta..
Eftersom jag själv jobbade och inte kunde gå så vet jag inte vilka som ställde sig bakom skolrådets kamp ikväll.. men efter att ha hört hur irriterad L var över hur få det var där så blir jag bara förbannad och förvånad över hur lite man tar ansvar för sina barns framtid!
Kom inte och gnäll sen!! Ni hade chansen!!
Jag blir besviken över den klena uppslutningen å skolrådets vägar eftersom dom har lagt ner sååååå mycket energi och tid på att ta fram olika förslag, ritningar och andra underlag för att vår skolverksamhet ska få de bästa förutsättningarna.. Måste kännas trist att jobba så hårt och sen få så lite backup!!

MOrr fräs och spott!!

Vissa tänker nog-vad faan kan vi göra.. ingen lyssnar ju i alla fall.. JA JAG INSTÄMMER... men What The Fuck.. man måste ju göra livet svårt för dom som sitter och rider på en mjuk skrivbordstol med en pappmugg med kaffe i hela dagarna.. Dom som spelar fia med knuff med mina barns förutsättningar till en bra skolgång.. poker med mina barns skolpengar.. pengar som borde gå till fler pedagoger i skolan.. mer och intressantare studiematerial, utveckling i multimediaverktyg.. ja listan kan göras lång på vad pengarna som försvinner på ???? skulle kunna gå ... Och DET gör man inte hemma från TV soffan.. eller ett cafe på Birsta city!

ja men nu så.. nu känns det bättre ;)
NU har jag fått sagt det jag behövde säga lite tyst så där i skymundan :)

Kram och sov gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar