måndag 6 juni 2011

32 hela..


..känns kanonbra :)

I helgen har vi slitit med stenläggningen.. blir såå fiiiiiint.. men jisses så vi har jobbat!!
Började i onsdags då vi hade en oduglig grävare här.. han strulade ju bara till det och det tog oss hela torsdagen innan underlaget var tillräckligt rakt för att vi skulle kunna ta emot tre lass med "08:a" som vi har haft som underlag till stenarna..
Så här såg det ut efter han jobbat....

Torsdagsen ägnade vi åt att skotta ur allt överflödigt material, kärra sten och slutföra underarbetet av marken där vår entrégång ska ligga.. tog oss HELa dagen..
Kvällen avnöjt vi tillsammans med familjen nere i backen och "negerby-folket" ( inget rasistiskt det är bara det att området heter negerbyn sedan det bygdes nån gång i mitten av förra seklet..)


I fredags tigde och bad min man om att få ha en HEEEEL socialdag.. Jag tyckte att det räckte med en kväll hos förtjusande Cissi och underbara Dick..MEn efter att ha blivit totalt rålurad så spenderade vi heeeela dagen där.. ja eller i alla fall från 13.30...
Innan vi lastat bilen full i grejor så hade min man varit vaken några timmar och tagit emot tre lass med grus och sättsand. Tyvärr så tippades gruset i en ofantlig mängd rakt ner på ett och samma ställe..(återkommer till det)
Sen skulle vi iväg.. men Vi fick lite problem med vår sten som skulle till entrégången.. Den fanns inte på plats när lastbilen skulle hämta den.. vi försökte i vild förtvivlan få tag i han som vi köpt stenen av.. så fick vi tag på honom, och stenen fanns plötsligt.. men då fanns inte lastbilen.. hm..
Eller för att vara specifik.. lastbilen stod och väntade på ett ställe och stenen fanns på ett annat ställe..
När vi väl rätt ut det hela så var alla sena, vi till vallsjön, lastbilechaffören till nästa jobb och stenkillen till sitt kontor..
Vi fick vackert hjälpa lastbilen upp med lasten, och sen tillbaka ut på ön för att hjälpa honom av med vår efterlängtande sten..
NU skulle vi äntligen dra i väg.. Vi laddade bilsterion med ERIK SAAAAAAde.. och alla andra melodifestivalartister (ett måste om dottern ska åka med..Hårda bud i mellerud!!)
Vi hämtade upp prickan, vår söta lilla Agnes uppe i Liden (ansatt av vattkoppor som lyckligtvis redan torkat ut så smittan hoppar förhoppningsvis över OSS, vill inte ha en pricka hemma här lagomt till midsommar..)
Agnes hade då suttit och väntat med packad ryggsäck i nån timma kan jag gissa, då vi sagt att vi skulle komma i väg TIDIGT!!!


Fredagen i vallsjön bjöd på blåst och myggfritt, underbart det sista ;)
Vi åt en smarrig sallad till lunch och en grillad middag som fyllde våra magar sen gav vi oss ut på vattnet med den flytande pråmen. Myggfritt var det tills vi (inte jag iof för jag skjutsade hem Agnes men mötte upp alla)lade till det härligt stora och trevliga vardagsrummet.."pråmen" nere hos Lasse och Annakarin.. där hade tydligen myggmammorna haft tur att blivit betäckta..för där var luften svart av mygg.. då beslöt jag mig för att få fart på min familj.. hem mot civilisationen..
  
Lördagen... suckar och stönar.. började med att vi försov oss.. kraftigt, för vår arbetskraft fick äran att väcka oss..
Sen var det bara att räcka över "ungarn" till svärmor tilllika deras farmor och ta på sig handskarna för lite grovjobb.. Dom två stora lassen grus skulle nu fördelas ut på hela uppfarten och där plattorna skulle komma att ligga..
Makens morbror envisades med att spå att vi skulle bli klar med skottningen framåt söndagskvällen.. jag och min make tjurskottade och efter två timmar och med en underbar hjälp av pappa P så var vi klarar innan tolv så därefter påbörjades förberedelserna för att få ut stenen.. fram åt kvällen var det så pass bra att vi fick ut de första raderna med stenen!!! Jiiiha, nu börjar det ta fart..

I går söndags var det min födelsedag.. vaknade ensam tillsammans med Charlie i sängen.. maken var ute och jobbade, dotterns sov sött i sin..
Gick in och väckte dottern och skojade om att jag hade trott att hon skulle ha sjungit för mig..
-mamma gå in och lägg dig sa hon så allvarligt hon bara kunde.. och jag måste erkänna att hon hade viss pondus ;)
jag gick in och lade mig.. hon kom in men sjöng inte..varför frågade jag..tillsvar fick jag.
-mamma du sover ju inte.. BLUNDA och lek att du sover sa hon.. strängt!!
Sen sjöng hon!!
Hon gick även ut och skällde på pappan hennes för att dom INTE varit och köpt någon present till mig.. (men jag hade fått en del av presenten till morsdag så det var jag ju inställd på.. men sött ändå av henne att vara så noga med sånt!!)

PÅ kvällen var mamma och pappa och hela familjen Unander samlad förutom min svåger och min svärmor som jobbade kvällen till ära.. vi åt middag och tårta och hade allmänt trevligt!

I dag har det firats nationaldagen runt om i vårt vackra land!! Stolt att vara svensk!! (OCH det finns inget rasistiskt med det!! SÅ less på allt tjafs om svenska flaggan och nationalsången.. låt oss ta tillbaka vår heder och vårt landsarv från nynazister och andra fanatiska nationalister!!
Tyvärr har inte vi hunnit med något firande då vi har varit i skogen och hämtat hem natur sten till planteringarna som ska bli kring entrén. Kommer att bli sååååå snyggt!!
Trakterna nära vår jaktstuga är helt enkelt så härligt fridfulla, helt klart något som man uppskattar med svensksommar och vår natur när den är som bäst.. orörd (nästan i alla fall ;)


Vi har även hittat vår saknade lampa till gången. (vi köpte för två år sedan två lampor men nu när vi började planera så insåg vi att det skulle se knäppt ut med bara två så vi skulle komplettera med en.. SLUT!! men så fanns det en riktig hjältinna på Bauhaus i dag som hittade rätt på en sista lampa i samma format ;)

SÅ nu i kväll firade maken och jag med lite "lyxig" plockmat.. Dock skålade vi i coca cola då vi hade slut på annat!!

Sen har jag ju lovat några kort till på våra underverk!!

   
Får inte till allt som jag vill.. börjar bli irriterad på blogger.com.. endera är det jag som är värdelös eller s¨å är det sidan som är tokdålig!! kram och gonatt, ger upp!!!

1 kommentar:

  1. Hanna! Så härligt att kika in här och bli uppdaterad på ert liv. Kul med bilder oxå! De är ju för fina era barn! <3 Hoppas ni får en fin sommar, saknar dig. Hälsa. PUSS Gabriella

    SvaraRadera