tisdag 6 september 2011

äppel-päppe-pirum-parum

 Gubben höst tänk nu målar han träden i gult och med regnmoln intvålar han hela skyn så fult..
Ner från grenarna skakar han äpplen med hast, hela sommaren makar han undan med sin kvast.

Har länge gått och nynnat på denna melodi som vi fick lära oss i lågstadiet, en av mina favoriter. OCH så är det även med hösten, an av mina absoluta favoriter i årstidsväg.. Sommaren är härligt varm men ack så stressig och den går sååååå fort förbi sen blir man nästan lite deppig över att man blivit snuvad på årets högtid.. Vintern håller ju på i evigheter och mestadelen av den så är det så kallt att näsan fryser igen, ögonen tåras och förkyldningarna hopar sig som aldrig förr.. VÅren.. härlig på sitt slag.. MEN hösten, det är då jag tar tag i livet, börjar om på nytt, boar och gör rent! Allt blir så avskalat och känns så friskt!! Färgerna är magnifika och regnet så avkopplande-man behöver INTE göra något alls när det regnar.. om man inte vill alltså ;)
PÅ hösten får man återigen en anledning till att hyra film, stanna inne och kura ihop sig i soffan, tända ljus, små smutta på varma goa teer och varför inte ge sig av på ett uppfriskande och stärkande äventyr i skogen, svamp, bär till frysen och grytor eller bara luft till att fylla på psyket med!!
Det gör MIG lycklig..
Sitta på älgjakt på en färgsprakande myr någonstans långt ute till skogs, där morgonens första solstrålar nyvaket börjar titta fram, och daggen ligger tät och en skir tunn slöja av morgondimman börjar försiktigt lätta.=LIVET!!

Jag var hem till Sara i förrgår och fick med mig finfina äpplen som jag lyckades använda på det mest förnuftiga och vuxna sätt. Jag bakade en underbar äppelkaka av ett recept som jag hittade efter min mormor. Sen kokade jag saft som smakade himelskt men den blev dock ganska svag så det behövs inte så mycket vatten i den. Det skulle vara hiskiliga mängder socker i den.. eh,.. en halv liter per liter vätska.. jag tog endast en deceliter / liter vätska och den blev ändå jätte söt och god. Av avkoket som blev kvar körde jag igenom med mixern och frös in som fruktpure till lilleman.. Grymt uppskattat av båda barnen..
Även av mannen som tog sig ett natt mål.. två bitar äppelkaka och ett glas mjölk vid så där 01 tiden ;)

Själv har jag vevat ihop lite "glassmarsánsås" och avnjuter två bitar av kakan tillsammans med en efterlängtad ensamhet och total tystnad.. DET var längesedan!! :)

 

Medans dottern är på förskolan och lilleman sover så ska jag försöka packa tills i eftermiddag då vi åker en sväng upp till vår jaktstuga.. LÅter fint va? :) Jaktstugan som den så fint kallas är ett krypin bestående av några byggbaracker uppe på jaktmarken ;)
Men med bastu och härligt sällskap så är det ett paradis speciellt nu när småsvén och mygg förhoppningsvis gått och lagt sig ;)
Ha en trevlig tisdag mina vänner ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar