lördag 3 september 2011

Mamma och barn dag..

I dag bjöd barnens farmor upp till dans kan man säga..
Målet för dagen var att ha en trevlig stund på stan där man idag hade annordnat en gammaldagsmarknad och hästochvagnturer samt körning med en gammal brandbil. Tidsenliga kläder var det som var bäst.. dock var det man fick se minst av också.. tror att det var fem som klätt ut sig.. i alla fall vad jag såg ;) Men VI lyckades ha en riktigt mysig dag med shopping och lunchning..Så detta får vi ta och göra om!

Sockerspidad skulle man kunna tro att min dotter i dag.. Hon var såååå uppihejsan fast på ett bra sätt.. men hon hade svårt att stå stilla och kroppen rörde på sig henne HELA tiden!! Men faktum är att jag bytte ut godiset igår mot grönsaksdippning och kolsyrat vatten.. Hon saknade inte ens cocacolan och godiset. I dag har hon fått en glass, lite cocacola till maten och vi har delat på en liten skål lösgodis, så vi är så duktig båda två.
Nu låter det som om jag belönar nån sorts bantningskur men faktum är att vi har vanor som inte många andra familjer har.. här dricks det saft, dricka nästan varje dag, hon dricker oboy på morgonen och mackor med marmelad.. vi äter godis väääldigt många dagar i veckan (hon äter dock inte några mängder) så socker finns konstant i hennes vardag. Om man sedan lägger på nån glasstallrik och några bullar/kex/kakor per vecka så är vi uppe i hiskiliga mängder socker och diverse kemiska tillsatser.
SÅ om vi ska må bra måste vi börja tänka på vad VI stoppar i våra barn.. det är faktiskt inte hon som tigger och ber om dessa saker utan det är jag som vill "unna" henne dessa "belöningar/uppmuntringar/lyxkänslor".. Ja ni förstår.. men då jag snarare är elak som bygger upp hennes sockerberoende snarare än är snäll så behöver vi bryta detta.. INTE lätt för mig som under hela min uppväxt tyckt att sötsaker är det BÄSTA som finns.. mitt belöningssystem är uppbyggt på att i med och motgång få mig en påse godis!! Ni som känner mig kommer säkert ihåg hur jag kämpade för nåt år sedan då jag avsockrade mig.. Helt ÄRLIGT så tog det 29 dagar innan mitt konstanta fokus avtog från godis och socker.. Första veckan var helt fördjävlig och jag hade sååååån abstinens.. Ja det var sjuuuukt!! Sen HUVUDVÄRKEN.. JA huvudvärken.. snacka om att man fick lida då sockret skulle ut ur kroppen.. Sen när jag var avsockrad så fick jag sån sjuk huvudvärk när jag väl åt godis.. NU är jag där igen, där godis tillhör vardagen flera gånger OM dagen..
Det tragiska med socker är att det är svårare att sluta med socker om man är sockerberoende än det är att sluta med alkohol eller nikotin. Anledningen är att när väl abstinensen för nikotinet eller alkoholen försvunnit ur kroppen så är det "bara" vanan att ta en sigg eller vanan av att dricka som sätter dit en.. Medans när man slutar med godis så blir man aldrig av med själva abstinensen och belöningssystemet som hjärnan byggt upp.. Detta då man oavsett vad man äter får i sig nån form av socker som håller "igång" kroppens begär.. potatis, majs, ärtor, juice, mjölk ja allt utom egentligen kött tror jag tillgodo ser kroppen med det du försöker stå emot.. När du slutligen blivit av med beroendet så reagerar kroppen inte lika starkt på det socker som sitter i maten och det är då du mår som bäst.. Dieter som diabetespatienter går på håller ju blodsockret på plats så det är ju egentligen nån sån jag borde hålla mig till.. FÅr se om jag kan bli så pass motiverad att jag påbörjar denna avsockring Igen.. Peppar ni mig??

Nu ska jag sätta mig ner med mellersta älsklingen och se på fångarna på fortet.. kan man stå emot när hon lägger huvudet på sne och ber snällt att få mysa med sin mamma... <3

Ha en trevlig helg vänner!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar