torsdag 1 september 2011

sommarkompott!!

Här hemma händer det grejor.. Tänkte att jag skulle sätta mig ner och gå igenom sommaren men hörrni.. det hinnner jag inte! Så jag genar och tar tag i skrivandet från dagens händelser som om inget har hänt under sommaren.. kanske att jag återkommer med lite update med lite bilder och små kommentarer..

I natt drömde jag skit konstigt.. hörde röster och diverse saker innefrån dotterns rum.. jag hörde flera gånger hur hon stod i dörren här till vårt sovrum och grät.. när jag tog mig i kragen dödstrött som jag var så var hon INTE vaken och stod INTE vid vår dörr.. hon låg och sov och allt var overkligt tyst och udda..
Jag var liksom i "mellanlandet" och hoppade in och ur "medvetandet".. mycket obehagligt för en husrädd människa som jag.. ogillar såna saker..
Nu i kväll hade vi besök av "vår" elektriker som lovat att koppla in våran utebelysning.. men jag bad honom även kolla igenom delar av vårt "elnät" inne.. Jag har under hela graviditeten och även därefter, nattetid hört hur vattenkokaren slår av och på sig själv.. lika dant med teven inne på vårt sovrum, den blixtrar liksom till för att sedan återgå till svart.. skumt då jag tycker att TV:n borde inte lyckas med det då den måste ha en "signal" från dosan eller från on knappen..
Han kunde inte hitta ngt fel och tyckte att detta var ytterst skumt.. Jag hade alltså dragit rätt slutsatser- problemet finns inte?!?! (nu skulle detta kunna vara ngt som jag fått för mig eller fantiserat ihop men min man har också märkt av detta..) Slutligen så säger han..elektrikern alltså.. Ja men det återstår ju en sak.. Nån går igen och skämtar lite med er?! Så nu måste jag hitta nån som vill hysa in en mamma med två barn i nån vecka då maken ska i väg och jaga.. Alternativt så får "nån" sova här.. Anmäl er frivillig den som kan/vill..

Föräldraledigheten.. ja den lyser med sin frånvaro.. inte ledig en sekund.. Jag har åstakommit detta under de få stunder som min älskade prins sover..
-städar och tvättar -dagligen..
-renoverar gamla möbler och säljer av så att övervåningen kan stå tom så att våra snickare kan komma åt och börja jobba..
-spönar utsidan på de ställen som vårt förråd inte är färdigt..
-ställer och fixar i vår stenplantering på framsidan..
-kopplar efter många om och med och slit och svordomar lös hängrännejävlen från hängränneplankan och målar denna då den är omålad..
-målat alla stolar och bordet ute svart.. utom en då färgen inte räckte.. så den kommer nog för alltid att få vara lite udda...
-slår foder runt våra dörrar och fönster.. målar och slår upp plankor under vår takfot.. (höjdrädd och allt.. men det gick bra.. svettades och skakade men uppe är dom..)
-Och mest av allt så klipper jag gräsmattan.. den växer som aldrig förr.. och .. det är väl enda anledningen till att inte jag också växer som aldrig förr.. för jag får dagligen motionera gräsklipparen runt våra 2200 kvm..

Familjen..
den växer också och frodas.. Liten blir snart 5 månader.. gör ansats till att krypa och som elak mamma som jag är så har jag honom konstant i plysch byxor och med strumpor på glatt golv.. Vill inte ha en repris på hans syster som kröp vid 5 månaders ålder.. Så nu drar han upp benen under sig och skjuter upp sig som en vinkel.. för att sedan tippa ner i sidled och bli skitförbannad..
Han sover och äter.. mest på natten.. på dagen (och JA jag vet att vissa av er har synpunkter på detta ;P)är han vaken och vill ha uppmärksamhet.. han vill stå i knät/golvet/soffan/bordet och sällan sitta.. Sång är ngt som han gillar.. högt och okontrollerat.. så DET passar mig ;)
Nattetid så pratar han med den som går igen.. tydligen är detta kvarglömda spöke rätt döv då han skriker ut sina gagamauamnabrrrraammmmmmuuuiiiii....... HÖGT ska det vara!!

Dottern.. ja hon är utseendefixerad.. allt går ut på att vara fin/snygg och se ut som en stortjej..(stortjejer visar tydligen mycket mer av sin kropp än vad mamman visste...)
Hon har vuxit så pass mycket att vi fått byta ut största delen av hennes garderob.. nya kläder i parti och minut och nu förknippar hon Birsta med att få nya kläder..

Fadern tillika min make har påbörjat höstens diet och det påverkar hela vår familj på ett possitivt sätt. Vi har minskat vårt intag av socker och snask i det stora hela..
NU drar jakten igång så han kommer att vara hemifrån nån dag men det kommer förhoppningsvis även jag :S

Jag själv.. mår prima och försöker hitta någon form av motivation till att komma igång med att träna.. har inte hittat den ännu men jag städar på övervåningen så snart så är den avdammad!!

Tjingeling alla mina vänner!! (nu är det dax att sova.. snart ska minste man ha mat så då gäller det att vara alert ;)

1 kommentar:

  1. underbar uppdatering Hanna, den var efterlängtad =) Men vad du är huslig, skulle behöva en bit av din energi. Ha det gott! Kram Jennie Svanebo

    SvaraRadera