söndag 9 oktober 2011

i väntan på vintern..

Vi står precis och stampar inför säsongsbyte och jag känner mig klyven.. Tiden går så fort.. jag äälskar hösten och skulle vilja avnjuta ett gäng extra veckor med klar höst luft, vackra träd, soliga men bitande promenader.. Och framför allt.. Jag sörjer den tiden som gått för fort.. den med min älskade lilla bäbis.. han är ingen bäbis längre.. Jag är bara en liiiiten liiiten hårsmån från att ta till en lättare depression. Jag vet att denna gång är det sista gången som jag är hemma med en liten, och då jag vid tidigare bäbistid inte hann inse det underbara med dreglande, kräkande, kramsuktande och grinande sötnosar så gör jag det NU.. och nu är det snart fööööör sent! Charlie är snart 6 månader och allt har gått så sabla fort! Han fick ju kämpa för att få ligga på mage i början (mamman var fööör rädd för hans utveckling att hon störde den i stället ;) så nu har han givit upp försöken till att krypa... frammåt.. han är en hejjare (inte super men rätt bra) på att forsla sin söta lilla kropp bakåt.. Bakåt innebär oftast att han fastnar under fotöljen..tv-bänken..soffbordet..soffan och ja just det bakåt kan också innebära att han hamnar innanför gardinen.. inte att föredra då den är underhållande att slita i..
Så att sammanfatta det hela så har jag gått från att tvek och skoningslöst förvägra honom hans rätt till utveckling till att be till gudarna att han kommer på huuuur han ska ta sig framåt.. Han är målinriktad och det enda som han åstakommer är att komma längre från sitt mål.. Jag förstår hans frustration och erkänner att jag känner mig lätt skyldig?!!
Så från och med i morgon ska vi ta kryplektioner!! ;) eller så satsar vi energin på att ta hand om tvätten ;)

Tänkte att jag skulle publicera lite höstbilder men då jag varken hittar kabel eller kamera så.. låter jag det vänta..

Ja just det ja.. vintern, det var den jag började tänka på.. jag har med tanke på väderleksrapporterna som varit senaste dagarna försökt få fart på resten av familjen. I helgen hade vi först planer på att ta oss ut i skogen och plocka lite svamp men då vi listat ner samtliga akuta-göra-saker-innan-vintern-kommer så samlade vi mod och energi för att göra upp med sommaren.. utemöbler fick sig en uppgradering till vinden, krukor och andra trädgårdssaker rengjordes och placerades i förrådet, höst och vinter planteringar är färdiga, plommonträdet har fått ny smoking i form av 4 stolpar med hönsnät...gräsmattan smektes en sista gång av maken och studsmattan beviljades tjänstledigt fram till maj 2012.. Ja lagomt tills man ska tillbaka ut i arbetslivet!! Undrar vad det har att erbjuda mig dååå, för nu tänker jag INTE jobba.. från och med att hösten är förbi och regn/snö och hagel intar vår ö så ska jag bara njuta och mysa med lilleman och vår prinsessa..

NU ligger maken i sängen och jag tänkte också lägga mig i ett försök till att lagra lite sömn tills i natt.. liten har varit enträgen att hålla oss vakna under N Å G R A timmar mellan ca (för att vara exakt) 02.00-05.30....
Inte varje natt och inte konstant men nära på.. I natt var första natten som han bara "nästan" vaknade och det får han helt klart godkänt för.. Fyra passningar och inget mål mat måste ju vara ok för en 6 månaders ;)

Ses!!

(jo just ja.. vi var på bondefest förra helgen.. sviiiin kul.. men jag har loooovat att inte utelämna några kossor, biiin eller bönder så det blir iiiiinga foton..)
(ja sen var vi på middag hos familjen Olsson-Lindgren.. en kort middag då samtliga deltagarna var sjukligt trötta, ena paret för att dom råkat ut för inbrott i hemmet dagen innan och vi för att sonen trillskas på natten och värdparet för att yngsta dottern haft 3-dagars febern.. men treeevligt var det ändock.. nästa gång ska vi träffas UTAN barn och på nån bar ;)

si ja!! nattinatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar