lördag 9 april 2011

Dö kattjävel, dö.. :)

Ta det inte så hårt för jag menar inte det ordagrant men jag måste erkänna att jag är flyförbannad och skulle gärna vilja ha någon att skälla på.. Men nu handlar det om djur och dess natur och ett problem som inte är lätt löst!
Så här ligger det till, vi inhandlade ett par snygga skor till dottern, letade runt och fick äntligen tag i rätt storlek och den kräsna dottern godkände dom direkt, mamma glad, pappa glad och dottern överlycklig!!
Vi åker hem till mormor och morfar för att hämta våffeljärnet som ska nyttjas flitigt i morgon...
När vi går ut till bilen för att åka hem så kliver dottern i en korv bestående av kattbajs.. som ligger på uppfarten.. kliver in i bilen och det kletar av sig på bilgolvet.. Ja nu förstår ni irritationen som ligger bakom detta inlägg..
Inte kattens fel, den var nödig och har inget behov av att gå på någon spolbar stol utan är fri att göra ifrån sig var den vill..
Ägaren kan ju heller inte veta vart katten behagar lämna sin välgenomarbetademiddag i form av en lagomt stor korv av mjukaste kvalite..
Men då det är så svårt att hålla koll på sina husdjur och deras behov av att göra ifrån sig så är frågan rätt komplecerad att svara på.. ska man verkligen ha katter lösa på ett tätbebyggt område..
Under den tid som vi har bott i området så har katterna förstört en det ena och än det andra.
Dynorna som legat i trädgårdsmöblerna har blivit både ner kissade och ned hårade.. lite irriterande då jag är allergisk mot katt hår..
Täcken och överkast som hängt ute för vädring på vädringsställ och över veranda räcken har också blivit förstörda av kattkiss..
Hela området vid vår(mor och fars) entredörr har markerats av revir tänkande katter och ja.. kattkiss luktar ju som en nyutslagen ros..
Tyvärr så är det ju inte lätt att hålla koll på vilken katt eller vilken ägare som ska beskyllas och dessutom tillkommer det ännu ett problem.. om man nu inte vet vems katten är eller vilken katt det var så är det svårt att få ersättning för det som blivit förstört.. Jag är inte ägare till en katt.. kattpisset är alltså inte mitt.. men pengarna det kostar att köpa nya sängkläder/annat är ju tyvärr mina.. eller var..
Kanske att man ska tänka sig för innan man skaffar katter när man bor i ett villaområde..
Har jag en hund är jag skyldig att plocka upp bajset efter denna.. HUR löser man det med kattägarskapet??
Jag mins när jag konfronterade en av grannarna när jag bodde hemma efter att jag sett katten kissa ner min matta som jag hängt över altanräcket.. kattägaren sa då att deras katter inte alls kissade ute för dom hade låda och DOM hade minsan aldrig märkt av någon lukt eller något problem för katten kissade ju inte ute.. INTE hos dom dvs ja!!!!
Grrrrr.. nu har jag säkert fått mig några vänner färre.. men som sagt jag inser problematiken och att man inte kan styra en utekatt.. vilket innebär att problemet kvarstår och inte går att lösa på ett smidigt sätt..........

JA HA och annars då??
Min dag har varit bra ifrånsätt denna lilla insident.. vi har grattat en vän som fyllde år i dag, god mat, trevliga människor.. Vi har varit på fyndlagret för att köpa gamla fönster till en drivbänk.. Fanns inga, men maken köpte sig en kaffepanna i koppar för en 50-lapp för kommande sommar och jaktsäsong..En sväng in på Lacity vilket resulterade i en kopp Java för maken och ett Wienerbröd, en kardemummabakelse och te för mig och en negerboll med coca cola för dottern.. MMMmycket uppskattat och väldigt välunnat då vi kände oss i behov av lite familjemys....

Å berättade jag att dottern sov över hos sin "förra" pojkvän.. Japp, hon dumpade honom smidigt i bilen i går påväg mot badhuset.. så bara så där helt enkelt att hon var kär i nån annan.. men innan kvällen var över så hade dom beslutat att dela säng och det hade gått såååå bra, men hon är ändå INTE kär i Isak längre.. UTAN Oliver, för den man pussar är man kär i.. låter oroväckande..
Det otääääcka är väl främst att charmören Oliver är son till en kille som besatt samma charm som sin son när han var si så där 4-5 år.. Alla tjejerna på gatan där kattproblemet finns var kär i denna pappa som så likt sin son var blond och hjärtekrossande söt..

ÅH.. nu kokar min man blåbärssylt och det lukar sååååååå underbart somrigt!! I morgon får vi besök av en av mina favoriter.. ska bjuda på våfflor och tydligen hemma kokt blåbärssylt! Mmm.. längtar :)

Letade efter en bild på nykokt blåbärssylt men så slog det mig att jag har en ooooslagbar bild innehållande blåbär.. Dottern har ätit liite blåbärssylt och ja.. hon missade bara en liten liten pettitess.. att stoppa sylten i munnen ;)

3 kommentarer:

  1. Tror faktiskt ditt nästa inlägg kan handla om oansvariga hundägare!!! Detta liknar mer hundskit än kattskit (som brukar vara mkt hårt o torrt...) Finns ingenting som luktar så jävligt som hundskit heller, å att få in det i bilen - hualigen :-(

    Problemet med "pissande" kattfrässar löser vi här ute på LANDET helt i herr Unanders smak...tyst o lytt ;.)

    Må så bra!!

    SvaraRadera
  2. HAha, jo tyst och lytt, vet inte direkt om det är så jag vill ha det.. alltså för du menar väl med en viss smäll eller kanske rent av med lite hjälp av en av mina svågrar ;)
    Nja eftersom den låg i en snöblandning så var det ju inte så konstigt att den var mjuk och smidig så att säga :)
    Nu har jag lugnat ner mig och har läst att det finns fler som svurit i dag.. Tack modinskan för det, så slipper jag verka ensam som ilsket bi en lördag som denna ;0)

    SvaraRadera
  3. Oj, är Thealie kär i min Oliver?? :-) Har de pussats??? Det har inte jag fått höra! Ska konfrontera honom idag! ;-) Gullungar!
    Vi har ju haft en innekatt, som numera är utekatt på kollo hemma hos Gudrun och Hasse. Mamma och pappa har stora problem med grannkatterna, det gick så långt att pappa köpte en typ av laser som man satte på "kattnivå" runt huset. Men de där jä....la katterna (som han milt utryckte det) gick fram till lasern, hoppade över den och fortsatte kissa på bland annat husväggen! Pappa gick och lämnade tillbaka den och den stackars försäljaren fick veta att han levde.. ;-) Som tur är har vi inte mycket katter här, en stackars hemlös katt (Otis) som brukar ligga och värma sig på vår bil på vintern när vi har kört den. Han har jag inte sett på länge förresten!! Kramar i massor så hörs vi förhoppningsvis snart/Jenny

    SvaraRadera