söndag 20 december 2009

Klippa granen...

I lämplig storlek.. Många grenar blev lagomt många.. Kände mig som den bästa granfrisören ever.. Till en början var det en klump på mitten.. och fantastiskt många fler grenar än vad som skulle fått plats kan man tycka.. Massor.. Men nu har en granen fått kottar med glitter, julgranskulor i vitt, rött och silver.. några änglar i virkat garn.. Jätte fin och med god hjälp av lilla "monstret" så blev den härligt julig.. (Jag fixade lite och trixade lite efter att T tröttnat, ni vet fördelade ut granpyntet så att allt inte hängde på samma gren och allt glitter strö fíck duttats här och där inte bara HÄR i en stor klump ;) Men faktiskt, fröken har lite känsla för det valdes med omsorg ut vilka grenar som skulle få en ängel, kula i färg och form skulle hänga i.. och det var FAKTISKT inte på samma gren ..Men jag är ju lite av en perfektionist.. eller inte, men vill ändå att allt ska vara rakt och symetrikst.. (Eh.. jo ja gardinstängerna har jag gett upp.. dom är snea och vinda.. men äh!!)

Så... nu är det fjärde advent?! Innebär det att det bara är 4 dagar kvar? Sicken miss i planeringen... Jag har minst två veckor, en vecka kvar.. Känner mig lurad.. Insåg vid Lucia att det var väldigt trångt med dagar efter den helgen.. Ingen knäck, inga lussebullar, inga pepperkakor (om man inte tjuvräknar de vi bakade under Mallas övervakan.. ) vi har inte städat... Nä inga julklappar.. Så.. Nej ingen julkänsla!!!

Kikar in på massor av bloggar och inser att alla har såå otroligt fint hemma.. Fick en fråga på jobbet om vad man har för tidsfördriv när man "måste" knäppa kort på adventljustakar, granar, stolar eller som jag, på farstupyntet.. Eh.. Ja svaret blev inte det självklara..
Jag fotar inte och lägger ut för att "skryta" eller för att ...eh.. jag gör det för att jag dels tycker att det är så trevligt att få se hur andra har det/ gör det.. samt för att man många gånger blir ombedd att visa hur det man skriver om blev i slutändan.. Men ja.. efter moget övervägande så blev alltså svaret så. MEn jag blev så ställd och färgad över det svar som kollegan serverade i frågan så jag fick sitta ett långt tag och fundera över varför ;)

Vi var på party i går.. Härliga underbara Jenny fyllde ju 30 förra helgen.. DÅ var hela familjen sjuk så nu sköt hon på festligheterna till i går.. En trevlig fest med underhållning och god mat! Trevliga kottar och prickar och ju längre kvällen gått dessto djupare utvecklades samtalen..
Olikheter, känslor och likheter i förhållanden. HUr man kan jämnka och kompromissa.. hur ens dåliga beteenden i bästa fall förbättras och hur ovanor sakta växer bort.. Hur man genom kommunicering kan få facit till att läsa av den andre vuxne i familjen. För hur man än vänder och vrider på saker så är det aldrig ens åsikt som är helt rätt.. En person kan inte bestämma över den andre.. Man kan vilja men det lyckas sällan om man inte ruckar på sina starka ståndpunkter..
Enkelt: typ städning i vår familj.. fungerar bra.. men det är dagliga rutinen att plocka undan som är lite släpande. L är pedant till ytan.. dvs allt ska ju vara undan flitt, men det spelar ingen roll vart.. Jag vill ha städat i grunden men kan inte börja med att släpa ner allt i lådor och skåp för att ytan ska vara perfekt.. Detta innebär att L blir snortokig och irriterad när det dräller med saker, jag kan leva med att det inte är tokstädat..men för att leva tillsammans måste han förstå att jag har den inställningen och att jag gör så gott jag kan för att plocka och om jag en kväll väljer att INTE plocka så kan han inte bli tokig på mig.. så länge jag anstränger mig tillvardags..
Någon som förstår vad jag menar..
Han å sin sida får ju mej att explodera när han har makat in allt jox i ett skåp och sedan blir raketgalen när han ska ha ut ngt som inte längre ligger ytterst och samtliga saker exploderar vid första försöket att få ut den saknade prylen.. Han må väl förstå att resultatet inte blir annat ;)
Och för mig är det hans beteende som rusar upp temperaturen i humöret :)
Men vi har ju lärt oss att förstå varandra.. att försöka att INTE förvänta oss under av varandra men väl ett försök till att vilja skapa ett :)

Mycket spännande och väldigt intressant.. alla par har ju små komplikationer, vissa större och fler än andra men jag och L verkar vara skonade för vi har bara några och ibland känns det som om dom exploderar men vanligtvis ligger dom under förband och läker.. men ja visst hittar man små nya för att inse att man jobbat bort gamla.. Underbart! Förhållandet växer och förändras..
Känns det som om det går åt fel håll bör man lära sig kommunicera.. Läsa varandra och ändra lite på sig och hoppas att även den andre gör detsamma.. Ja.. då var dagens tips och råd släppt.. alla som läst kan skicka en tia för denna rådgivning.. nästa gång tar jag upp sexets biverkningar.. (Om inte läsarna skjuter i höjden efter det.. hihi.. har jag några manliga så menar jag bokstavligen.. alltså i text.. eller siffror, statistik dvs ;)

Lägger ner dator för att åka och köpa julpapper!!

Love to you by me!!

1 kommentar:

  1. Ja, man ska verkligen gjädjas åt det man har men, det är lätt att sväva i väg och börja önska. Men att ha mål och ambitioner är nyttigt, de ska dock inte vara ouppnåeliga!

    Men att vara glad över det man har och leva i nuet gör nog livet en aning längre!

    Hoppas du får en riktigt skön jul!

    SvaraRadera