fredag 23 oktober 2009

Hur pass välanpassat ska det vara?


Jag har ett ordnat liv, om jag får säga det själv! Man, om än nygift men gift, ett barn som verkar arta sig väl... ett bra jobb, en fin villa, en fungerande bil.. peppar peppar.. må den hålla även i vinter.. Jag har en och annan tusenlapp i skuld till banken och ja.. ett rikt kontakt nät!
Men hur possitiv och huuur tolerant ska man vara egentligen?
Min arbetsplats är ja, intressant ur många aspekter.. Det finns många underbara människor, många stämplade "kärringar", många vanliga människor men framför allt många kvinnor!!
Vi har otroligt höga krav på oss och i mångt och mycke finns det saker som skulle kunna höja prestationen.
Problemet är bara det att dessa "redskap" som finns så lätt tillgängliga har inte vår ledning hittat! Det främsta redskapet borde vara känslan av att jobbet vi gör är värdefullt, att oavsett hur många ärenden som rullar ut från oss och oavsett hur många minuter det tar för dessa ärenden att bli klara så borde dessa räknas..Att ledningen skulle kunna lita på att man gör det man ska..MEn den känslan förmedlas inte då hela jobbet mäts och omvandlas till ren och skär statistik..!
Men i statistiken framgår endast hur fort man jobbar, vilken kvalitet dessa ärenden i slutändan få spelar ingen roll i det långa loppet.. Att ett ärende som kräver extra kompetens och extra tid tyvärr inte känns som ett lockande ärende då dessa "drar ner" den käre statistiken är ju ett problem!! Även dessa ärenden är ett papper inskickat av en människa, en människa som är beroende av vår bedömning och våra beslut!!
Jag tror inte att våra chefer medvetet nochalerar slutresultatet utan jag tror att även mellanhöjdarna har sina skor på fötterna och att även dom är piskad att springa fort fort ... MEn dom som sitter i toppen.. Dom som nu sitter och förbereder journalist träffar och debatter borde väl se att i slutänden kommer personal och chefer att långsamt lååångsamt tappa intresset för att göra rätt när det bara är snabbheten som räknas??
Hur fungerar då ett "bolag" där kvaliteten börjar svika och personalens motivation slocknar.. HUr mår en arbetare som konstant arbetar övertid, får uppmuntring i form av en klapp på axel eller en hälsning från förste huvudet att dom gör ett bra jobb? Lönen är inte mycket att disskutera då den förmodlingen inte kommer att skena iväg då jag inte är "top of the line", faktum är att den stackan som är en jäkel på att producera fortfarande gräver djupt i fickorna för leta pengar får leta låååångt ner.. efter en femma och en fimp!!
NU kanske ni tror att jag vantrivs och att jag känner att jag är värdelös.. men Nej (!) jag trivs... med mina vänner, min arbetsplats, med mina ärenden och mina arbetsuppgifter. Det jag försöker belysa är sättet en arbetsledning kan sänka sin personal utan att dom vet om det.. Att genom hela tiden mäta, förvänta sig mer, stressa och pressa sina anställda så kommer dom bara att vända sin personal mot sig.. Man tappar den verkliga respekten för ledningen när man hör äldre kollegor som påtalat samma brister i ledarskapet för flera år sedan.. samma problem som just nu är på tavlan.. Att varnings signaler om stress och psykiskohälsa ringer i korridorerna är något som kommer att skvalpa upp till ytan inom kort!! Sjukskrivningar är ju bra statistik!
Nog om missnöjet på min arbetsplats.. eller mina tankar om statistikens baksida ..För vi är kanske inte helt missnöjda, vi har ju ett jobb att gå till och underbara kollegor och tillviss del även våra chefer! Men.. det går ju självklart att förbättra ett arbetsklimat!
Vad ska mina vänner göra i helgen..
Hörde att svägerska med familj ska sätta fötterna nere vid kustremsan.. Var exakt är dock för mig oklart ;) Men det tänkte jag nog lista ut.. måste försöka få en snabb träff med "mina kära Kusiner" som min nu underbara 3 åring benämner stor och lill kusin som! Underbart med släktkärlek!! Hon formligen avgudar stor kusin och dyrkar lill kusin, troligtvis för att hon får köra lite med dem båda ;)
Har en svag aning om att kära grannen kommer att vara lite av en slagen stjärna i morgon då hon bad om hämtning i kväll.. intagande av vin.. om jag inte gissar fel ;)
Men det är hon värd!!
Tänker på min allra käraste "fjäll Sara"!! Jag såg i kväll ett foto från bröllopet.. Hm.. tror att det finns lite att hämta.. Du såg ut som det allra godaste pålägget!! Vi hörs för här skall planeras ;) Love You!
BLomman ja du ska ju kämpa med pinnplockning ;) kasta dom långt låååångt och ta ett gott glas rött istället ;)
Käre man!! Ja du ska ju jobba du! Jag och dottern ska handla tofflor till mig, stövlar till mig, jacka till mig, leggings till mig, lördagsgodis till mig, Bh till mig, en tablettask till dotter och en biltidning till dig! Puss! Det blir rättvist så!!
Mamma: ja du ska väl städa efter "tant" festen! Ikväll bör jag väl ha en klar första plats på skvallerbordet!!
Ja ... det var väl allt för mig ikväll.. lite tråkigt inlägg.. Trevlig helg vänner!

1 kommentar:

  1. Trevlig helg på dig med kära vän.

    Det finns platser kvar på hockeyn om du känner för det...

    Kramar
    Jenny

    SvaraRadera