söndag 22 november 2009

Ja men då var våran husleveratörer på TV:n...igen..

Jag och min familj har ju valt att låta Älvsbyhus bygga vårat hus, eller rättare sagt vi valde ett av deras hus..
I kväll var det en granskning IGEN av Älsvbyhus.. Ja och säga vad man vill, vi trivs i vårat hus men det har inte varit det perfekta köpet om man säger så!

Man ska ALDRIG liiita på en ÄLVSBYHUS ansvarig.. de som arbetar i fabrikerna är säkert helt oskyldig men de övriga som sitter som säljare, kvalitets, reklamations, eller i det stora hela ansvarig för något område! Jag har aldrig blivit så nonchalant bemött av någon som jag blivit av ÄLVSBYHUS..
När jag 4 månader efter att vi fått huset slutbesiktat ringer för femte gången och undrar när dom ska komma och åtgärda dom fel och brister som fanns så säger den fina farbrorn i telefon -ja men liiiiilla gumman de må du väl förstå, Älvsbyhus åtgärdar alla de fel som finns i protokollen och det ska vi även göra hos er.. problemet är att den så kallade besiktningskontrollanten som INTE ska vara anställd hos Älvsbyhus men som så många andra i progammet berättade kom i älvsbyhus bil och en overall alá Älvsbyhus.. struntade i att skriva ner felen och hävdade att han skulle åtgärda dessa själv.. Dumma som vi var, eller okunniga var vi snarare, trodde vi att man gör så, och jag och min man blev snopna när vi dagen efter kom hem och felen fortfarande inte var åtgärdade.. vi ringde då och fick veta att det skulle komma en annan kille och åtgärda dessa... Hm.. honom har vi fortfarande inte sett röken av.. Men i samtalet med denna arroganta man så hävdar han då att han redan varit och fixat problemen.. Jasså, sitter Älvsbyhus på nycklar till alla hus då eller? .. svaret var nej.. men hur kommer det sig då att det i deras noteringar står att han varit här när vi inte har sett honom.. En dag stod det iof en kökslucka utanför dörre.. MAn skulle vi sätta upp den själv? Skulle inte tro att man är så gullig med Älvsbyhus efter deras bemötande..
Så den luckan står på vinden..
DÅ programmet spelades upp i kväll på Kalla fakta så inser jag att det var viktigt att takplasten var 100% tät.. hm.. att man skulle uppmärksamma små hål! Vi har hål, det fanns hål vid vår besiktning.. Men dom står inte med i protokollet.. och jag som förstagångsbyggare hade inte en susning om att dessa inte fick vara där.. Skulle inte den så opartiska besiktningsmannen ha noterat dessa??
Det jag vill komma till är : Lockas inte av Älvsbyhus med att allt är gröna skogar, att allt jobb dom utför är ett arbete utfört av proffs.. Tro inte att det kommer att ta 2 månader för dessa små blå overaller att åtgärda små eller stora fel som dom är ålagda.. utan räkna med ett till två år om ni har tur, MEn visst dom är billiga och vi trivs i vårat hus! Men det är inte en drömkåk.. det var.. Just en drömkåk innan dom slog upp den.. punkterad öuftbubbla och vips så var drömmen över!

I helgen har vi bundit mosshjärtan, grankransar, fått upp alla skivor på väggar och tak i förrådet, varit inne på stan för att med en halvtimme missa ljustängnigen.. men det var mysigt i alla fall. Träffade på vår härlige toastmaster från bröllopet och hans hotta brud.. ar..
Ätit middag med underbara grannar.. igen.. varit in till stans köpcenter och köpt en ny ljudbok, försökte .. försökte var ordet.. alltså försökte låta vår dotter välja en sak som skulle kunna ersätta tuttarna på natten, en nallebjörn eller dyligt var tanken.. Men vi kom hem tomhänta och vet ni varför? Jo för hon ville inte ha något just nu.. hon väntar tills tomten kommer ;) Underbara unge;)

Hur ska ni göra i jul, har ni stående firande någonstans eller flackar ni runt? Jag brukar alltid fira jul hos mina morföräldrar i Ö-vik på julafton med mina kusiner, morbror, mamma och pappa och på juldagen firade vi med min farmor och mina kusiner, min faster osv.. Njöt lika mycket av båda dagarna och ingen var mer eller mindre spännande!

När mor och farföräldrar i graven och min egen lilla familj med tillbehör så att säga är firandet inte lika lätt planerat! Nu har vi turen att bådas föräldrar hållit i vått och torrt.. men ja det ska ändå "jämnkas" för att få det att så bra som möjligt för alla parter. I år är det extra svårt att bestämma.. vi skulle enligt planerna varit hemma hos mamma och pappa på julafton, men då samtliga av mina kusiner planerar att fira på andra håll så väljer även mammas enda bror att fira hemma i Övik hos sin särbo. Mamma och pappa och vi blir således ensamma och nästa år planerar alla kusiner att komma i stället.. hm.. ska man då skjuta och ändra eller på det eller köra som schemat ligger.. Jag känner att jag helst kanske skulle vilja vara hemma med mamma och pappa på förmiddagen och äta med dem vid 15-16 för att sedan åka till svärföräldrarna och svågrar och svägerska.. Men det känns si så där att mamma och pappa ska sitta själva på julaftonskvällen.. hm..
Det löser sig med all säkerhet men det känns som om allt kunde vara enklare ;)

I morgon är det jobbet som hägrar (Tjoho!!) och det ska bli spännande att höra om allt som hänt.. verkar som om det man tidigare sått nu skördas.. dvs.. det verkar som om mina kollegor fått nog till viss del, att man söker sig från vår arbetsplats.. Jag kan bara önska dem lycka till och hoppas att vårt huvudkontor lär sig.. Mest troligt inte någonting.. men man kan ju hoppas..
Den vecka som gått verkar det som om det är flera som har fått nya jobb.. nja 3 i alla fall.. men det är ju ett kvitto på att personalen inte trivs till 100%..

Jag har hört att den lilla fågeln i stora staden flaxar med nya "fina"vingar, det må jag säga.. att det är hon värd!! Grattis till allt vännen ;) Är så glad för din skull! SÅ flyg och flyg när nu vinden äntligen seglar ditt håll!!

Nu ska jag lägga mig och lyssna på vår nya ljudis!

Ha det så gott mina vänner för nu är det snart arbetsvecka igen!! Wawawawhoooo!!

4 kommentarer:

  1. Vi brukar också ha julaftonsproblem ibland :-(
    Men ifjol så tog vi helt sonika med mina föräldrar till min sambos föräldrar, blev mycket lyckat :-)
    Året före så samlade vi dem här, mer jobb för mig men mycket lyckat det också :-)

    Hoppas ALLT ordnar sig
    Kram på er och ha en bra vecka
    Cissi

    SvaraRadera
  2. Men fy fasiken för älvsbyhus. Jag skulle nog vid det här laget vara så arg att inte ord räcker till.

    Och det här med jul är ju alltid lika knivigt, speciellt då man har skilda föräldrar.
    I år och förhoppningsvis många år framöver kommer vi att vara här allihopa! Mina föräldarar med respektive, en av mina systrar med familj och sambons föräldrar och släkt på hans pappas sida. Det ska bli riktigt skönt! Vissa år har vi varit på 4 stället på julafton men, då vi har barn så känns det för mig inte okej längre.

    Hörredu, dom där mosshjärtana måste du ju visa bild på, det lät jättefint!

    Hopas du får en härlig vecka!

    SvaraRadera
  3. Men dra klenoderna i kattlådan! Jag skulle göra som Ross i Vänner säger; "Hunt them down - and kick their ass"!

    Jag skulle vara så utom mig av ilska att jag förmodligen gått upp i atomer. Vi har ju bytt fönster och dörrar med "hjälp" av en snickare och inte ens det enkla jobbet klarade de stackars snickarna. Vi bokade jobbet under vecka 8 i år och än har inte slutbesiktning skett.

    Jag hoppas jag inte är lika värdelös i mitt jobb som snickarna och verkstadsfolk kan vara!

    Apropå julbestyr. Jag har ju förmånen att ha två extraföräldrar och det, det är ingen lätt grej. Men vi har sonika gjort slag i saken och kategoriskt valt att ha julfirande hemma hos oss. Vi tar hem en del av familjen på jullunch och den andra delen på middag. Sedan får man rotera år för år. Det funkar!

    SvaraRadera
  4. Den lilla fågeln kan va jag va? Tack för de fina raderna !!Övertygad om att jag kommer trivas fantastiskt bra med allt vad de nya fina vingarna innebär ;)

    Kram på er och hoppas vi kan ses nåt i julbestyret! Saknar er!

    SvaraRadera