måndag 23 november 2009

Julpyssel..

I all ära men renovering av tvättstugan skulle sitta bättre.. I går kastade jag ju som jag tidigare nämnde i hop en dörrkrans och när jag sedan skulle gena genom vårt älskade men ack så stökiga hus så gjorde jag tabben att ta vägen genom tvättstugan..
Vi har haft (finns en anledning till att vi inte diggar Älvsbyhus!) problem med att golvmattan i tvättstugan fick sig ett litet snitt av en kniv innan eller under uppförande av huset förra sommaren.. Nu har det iof varit ett val av oss att inte låta detta åtgärdas NU i sommar men vi har faktiskt tiggt och bett om att det skulle göras under föregående ÅR.. men det "hamnade lite olyckligt mellan stolarna.. och det var ju en semester period hos de som skulle åtgärda detta.. hm.. i några femtal månader??
I alla fall så har vi fått hem den matta och den tapet som ska upp och dessa två gigantiska rullar ligger nu på golvet i tvättstugan, och tillsammans med ett tiotal skor i diverse storlekar blandade med några vantar, tvätt som inte ryms i den överfulla tvättkorgen (kanske att man kan misstänka att mormor Laila inte varit hemma i trakterna kring vårat hus då dessa inte är tömda ;) och andra blandningar av skruvmejslar, verktygslådor och annat smått och gott så är det inte konstigt att jag ... efter att ha öppnat dörren börjar famla efter balansen då jag missat att man måste anmäla sig till kursen- hur man överlever i en tvättstuga!!
Jag snubblar sonika på en den ena grejen och en den andra skon.. Ja och vurpan är därmed ett faktum.. Liggandes bland denna saliga röra så svär jag en harang och varpå min lilla älskling kommer och säger..... mamma man får faktiskt inte säga bajskorv i kyrkan.. får man säga satan i tvättstugan då?!?
JA vad säger man dåååå... kan man skylla på att det är stökigt? NEj.. jag har åstakommit det delvis själv.
Kan man skylla på hala skor..? Nej dom skulle man enligt svensk uppfostran ha tagit av sig på dörrmattan!
Kan man skylla på... inga ursäkter.. men man får nog krypa till det stackars lilla korset och säga.. nä man får inte svära ... i tvättstugan.. (och tyst nästa ohörbart mummla... satans viktigpettra, klart man får när man är vuxen!! Fast så klart, så tyst att det var meningslöst att ens mumla de.. för de små har utomrodentlig hörsel)

I dag var det då äntligen jobbdax.. Sömndrucken och drömmandes om några timmar till i sängen tvingades man upp.. lagomt försent och tillika tvingad att stressa sig i kläder, smink (somvanligt halvdant och sista akuta åtgärd i bilen..mascaran över bron och ögonen på vägen.. inte undra på att jag känner mig lite som ett rostigt ankare nu för tiden!!)
Sporta upp den trötta men dagis längtande dottern och sparka man ur säng.. Yra-höns-dansa sig genom "rummet-från-helvete" dvs tvättstugan och irriterat leta passerkort, inloggningskort, kreditkort.. tomt men ändå kanske bra att ha i fall att... körkort, för en viss passerad fröken Eriksson... undrar om det är giltigt trots fel efternamn..?
Lämna dotter på dagis, köpa frukost på macken, anlända till jobbet för att därefter inse att man gladeligen kunnat utnyttjat flexen till en skön och välbehövd sovmorgon då jag missat att dottern ska vaccineras med del spruta två denna förmiddag.. Jaja..
Frukosta på jobbet, missa ett möte med några minuter, skämmas liite och därefter återigen inta bilen och dess magiska förbrukning av soppa.. Hämta liten på dagis och åka till BVC..
Allt går smidigt! Sist när vi var dit för första sprutan så gick det ju som en dans.. kvickstepp..Hon klev in och drog av sig tröjan och vips så var hon klar.. (mamman lätt svimfärdig men inget som dotter märkte av..)
I dag.. var besöket allt annat än snabbt och lättsamt.. Kliver in i rummet och dottern får ett hysteriskt sammanbrott.. ska iNTE ta nån spruta och det blir en panikartad stund och vi beslutar att ta en paus och gå ut och skapa ett förhandlingsläga.. Men icke! Så med tvång sticks hon och det gör såååååå ont i mamma hjärtat att det vankas tårar till tusen.. Väl stucken och klar konstaterar hon att det INTE gjorde ont så som xxxx på dagis sagt.. ska nog dra den lilla snorbobban till illmara i håret när ingen ser.. skitunge på glugg mellan tänderna (tappad framtand och mallig femåring..hm)

I morgon ska jag till tandläkaren.. och jag ska också ta spruta.. Ia.. risken finns att jag intar samma pardon som min dotter..men jag är ju rädd på riktigt (!).. Hatar sprutor.. svimmar lätt av dem och har mardrömmar i veckor innan jag ska dit! SÅ om ni ursäktar så ska jag gå och kräkas och därefter sova mig modig inför i morgon!

KRam och KÖR försiktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar